fredag 27 augusti 2010

Redan fredag

Efter en rätt stökig natt då jag tillslut fick somna vid 02-tiden har dagen hittills varit rätt bra. Make och barn lät mig sova vidare till 08:30 och sådant gör ju susen. Stökigheten berodde på flera saker. Snarkande make, astmahostande dotter och pirr/värk i höfter, knän och fötter.

Det var dags för andra blodprovstagningen idag, och jag hade fått besked om att det inte fanns möjlighet på min Vårdcentral då de saknade personal. Kändes angeläget att lämna provet då jag haft så dåliga värden. Jag började ringa Onkologmottagningen i morse... det gick inte alls. Slut på tider, försökte igen och igen och igen. Till slut var telefontiden över och jag var välkommen att ringa igen på måndag. Vad hjälper det när det var idag jag behövde komma dit. Inga dropin-tider finns på fredagar så jag var ju i behov av att prata med någon - känns inte så muntert att åka milen in till Sjukhuset för att bara vända hem igen... Drog en rövare och åkte till Vårdcentralen istället. Helt plötsligt hade de fått bemanning och helt plötsligt fanns det tid på en gång :) Så kan det gå, snabbt och enkelt.

På väg hem så hyrde jag två filmer. Det var hur länge sedan som helst. En riktig "tjejfilm" som jag sett i min ensamhet medan familjen varit på jobb och i skola. Riktigt bra. Änglavakt, en svensk film med Izabella Scorupco och Mikael Nyqvist. Den andra filmen får vi se ikväll maken och jag.

Det blir bättre och bättre med värken. Fingrarna fortfarande lätt domnade och sedan är det mest i benen det känns något nu. Den opererade sidan har gjort sig påmind ända sedan i lördags, det känns lite tungt i armen ibland och värker sporadiskt, så har det inte varit tidigare. Måste prata med doktorn om det vid nästa besök. Har förmodligen med cellgifterna att göra. Sedan måste jag definitivt få bättre smärtlindring när det blir som värst, det kan inte vara meningen att man ska "sova" i smärta.

Jag måste försöka få mer hjälp med munnen. Nu börjar blåsorna och såren läka, tungan ser mer normal ut men jag saknar i stort sett all smak nu. Har hittills ändå känt lite salt och lite sött. Nu smakar t ex jordgubbsyoghurt bara fil-surt, korv med bröd inklusive senap och ketchup smakar INGET. Kaffe smakar varmt, vatten smakar konstigt. Kan säga att det blir rätt jobbigt att äta utan att det smakar något. Får äckelkänslor. Har så sett fram emot helg och god mat men nu känns det bara gruvsamt.

Helgen kommer som vanligt att inramas av idrott, det är hockeyträningar, -match och fotbollsmatcher för sonen. Tjejerna är spellediga men kommer förmodligen att titta på sitt lag ändå. Själv får jag förstås ta det lugnt och fortsätta med försiktigheten. Hoppas på att jag till veckan kan åka och hälsa på mina kollegor någon dag. Skulle behöva det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar