måndag 2 augusti 2010

Plus å minus

Vaknade för tidigt idag, redan kl 05 ringde makens väckarklocka... Han skulle iväg med flyget. Det är som förgjort. Inte kunde jag somna om heller, steg upp och åt lite yoghurt och la mig igen när han åkte. Klockan 06:20 skulle sonen väckas för frukost innan hämtning till hockeylägret. Vid 8 lyckades jag somna och väcktes av ena dottern 10:15 som försiktigt strök mig på armen... Då blev det tjejfrukost för oss tre som var kvar hemma.

Tjejerna har ångat på i samma härliga anda som de avslutade gårdagskvällen, med fotboll tillsammans med sina kompisar. Trots att de är så snälla och bara varit ute, så kunde jag inte somna mer under dagen och har varit trött, trött, trött...
Sonen kom hem vid 17:30 och då vågade jag mig bakom ratten för att köra den korta biten till kära mamma för middag. Och SOM JAG ÅT (en hel portion), det är som att ha svultit hur länge som helst - första dagen det går äta efter behandling är underbar! Enkel middag, spagetti med köttfärssås och sallad.... Blev helt slut och fick lägga mig i mammas soffa för att få ner pulsen - det är som ett maraton för kroppen att få äta sig mätt, det märks att kroppen jobbar febrilt för att suga in all näring. Det blir lite ofrivillig jojobantning måste jag säga, inte det bästa för vikten känns det som... Det är väl bara att gilla läget och tänka att det blir något för 2011 att bita i.

Hinner bara komma hem så ringer telefonen - "var är du" - kära vänner har varit förbi och lämnat nyplockade kantareller på vår altan, under den timme vi var hos mamma. Så dök de upp för att snacka en liten stund. Vilken härlig och glad överaskning!

På minussidan idag hamnar mycket märklig bekant, som retar sig på allt jag säger, trots att det sägs med glimten i ögat, som försöker skuldlägga mig för att JAG inte hör av mig till henne... Trots att jag har hört av mig och bett henne komma förbi - bara hon ringer först eftersom jag kan sova.... Förstår mig inte på henne. En bekant som verkar blivit väldigt stött över att hon inte fått veta om min sjukdom före alla andra - trots att hon fick veta samma vecka som barnen fick veta - (vi är inte såååå nära), som vänt allt till att försöka göra det till att det är jag som gör fel. Jag har bett henne komma förbi, kan alltid bjuda på kaffe - även om "bagarstugan" lyser med sin frånvaro. Idag kom ett mail på facebook... Där hon tycker att jag kan komma dit om jag vill ha kaffe.
Hon tycker att hon verkligen gjort allt för att visa att hon bryr sig, som att ringa, och komma förbi... Visst, hon var förbi EN gång, utan att ringa först (som jag bett om) och självklart var jag inte hemma den gången. Då ringde hon när hon stod här utanför och undrade var jag var...
Hon verkar inte förstå hur det är att få livet omkullkastat, inte går jag runt och plingar på dörrar och frågar om jag får komma in - inte nu längre. Det finns några som inte är familjen som jag med lätthet ringer till för att kolla om jag kan få lite miljöombyte när jag orkar - men det känns inte bekvämt att gå till denna människa på spontanbesök. Väldigt tråkigt och det går tyvärr inte bara att skaka av sig. Förmodligen är det hennes egna dåliga samvete som spökar, men hon har en förmåga att få mig att må dåligt av de utspel hon gör. Jag har inte pratat ordentligt med människan sedan hockeysäsongen tog slut, dvs i samband med att jag fick beskedet. Omvägar eller snabbt hej är väl det närmaste när det var skolavslutning i juni. Jag funderar allvarligt på om jag ska ta en promenad till henne när jag blir piggare, risken finns dock att det kommer att bli svårt att hålla en lugn ton - från min sida... Hmmm...

Tack och lov för familjen och fina vänner - både nya och gamla, på nära håll och som bor långt borta - som inte viker undan och som ser till att finnas där, höra av sig, som bryr sig när som helst! Jag uppskattar er så!

Så har vi ju också fått glädjebesked från älskade svåger och svägerska! Plus på stickan! Nu är det att hålla tummar och tår för ett fantastiskt 2011 :)))

1 kommentar:

  1. Du behöver din ork till annat, än den energitjuv (kvinnan) som vill att DU ska bry dig om henne! Borsta bort henne som mjället på axeln! Hon är inte värd dig! Fokusera bara på det som får dej att må bra! Ta bort allt annat!
    Så roligt för svågern o svägerskan!
    Kram/B

    SvaraRadera