tisdag 22 februari 2011

Sjukgymnastbesök

Har varit och kollat upp högerarmen efter lunch idag, två veckor efter att jag börjat använda den. Sjukgymnasten kunde inte annat än bekräfta min känsla av att den hjälper. Diffen mellan höger och vänster hade minskat med 1½ cm - dvs det är inte mycket som skiljer när jag använder strumpan :) Som jag känt det själv. Så skönt. Nu ska jag fortsätta använda strumpan och handsken varje dag och så ska jag dit för en uppföljning om 2½ månad. Hon beställde en till strumpa som jag kommer att få hem i brevlådan.
Det som återstår, och som är svårt att åtgärda är svullnaden där armen övergår i axel och ner mot skulderbladet samt mot bröstkorgen. Det finns inget som kan hjälpa till att komprimera där och det är där svullnaden är som värst. Det enda jag kan göra är att försöka massera mot andra lymfkörtlar (ljumske och rygg) för att försöka hjälpa vätskan att hitta andra vägar.

Jag har också fått hämta ut min bil idag. Lagad och klar. Så klart skulle maken vara borta på en av sina alla tjänsteresor så jag hade lite bekymmer med hur jag skulle ta mig från hyrbilsfirman till bilverkstaden, i varsin ände av stan. Finfina svågern kom till undsättning så det gick jättesmidigt. TACK !!!

2 kommentarer:

  1. Vad bra att det hjälper med strumpan. Hoppas svullnaden fortsätter att minska. Har själv ingen svullnad men har inbillat mig att jag har det många gånger. Vet inte riktigt hur det ska kännas i armen. Ibland känns den så tung och konstig, pirrig och flammig och ibland är det helt som vanligt. Mystiskt.
    Sköt om dig, KRAM

    SvaraRadera
  2. Visst är det svårt att beskriva en känsla så att någon annan förstår! Tror jag förstår hur du menar - liknar det jag försöker beskriva. Första gången jag var och kollade armen var under Taxoteren, då jag upplevde den tung och spänd. Ingen diff mellan armarna den gången, men när jag var dit igen för 2 veckor sedan så var den opererade sidans arm större på 2 ställen - värt att kolla upp! Kanske kan du ha strumpa när du tränar eller anstränger dig mer då flödet i kroppen ökar?
    Kram

    SvaraRadera