tisdag 8 februari 2011

Bloggutmaning

Jag har fått en

av Carina med uppmaning att svara på följande frågor:
'
Hur länge har du bloggat?
Jag började blogga i april 2010, efter att ha fått mitt besked om Bröstcancer i mars 2010.
'
Hur många bloggar återvänder du till regelbundet?
De bloggar som finns i min länklista läser jag varje dag, eller så snart de uppdateras. Jag läser också ibland några bloggar som jag länkar till via mina "favoritbloggar"
'
Av de bloggar du läser, hur många är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar?
Alla jag läser, utom en är ämnesbloggar. De handlar nästan uteslutande om Bröstcancer.
'
Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Jag har inte frågat, men det tror jag att de tycker.
'
Har du hittat en gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Jo, det tror jag. Jag tror att jag klarar ganska bra att vara personlig - att skriva om mig - och att inte blanda in andra personer (förutom kanske min doktor).
Den enda gräns jag tänjt på är att publicera bild på mig själv, vilket var ett svårt beslut.
'
I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse?
Bloggen är min livlina, jag startade den för att få utlopp för mina tankar och för att inte nöta sönder mina nära. Jag har tidigare hanterat mina jobbiga upplevelser genom att skriva av mig och bloggen är väl den moderna dagboken :)
Så klart blir jag jätteglad för peppande kommentarer, men det är inte mitt huvudsyfte med bloggen.
'
Har du träffat människor irl, efter att ha träffat dem via bloggen?
Tyvärr har jag inte haft den förmånen. Det skulle vara jätteroligt om det blev så.
Två av dem är mina vänner sedan tidigare.
'
Tror du det är skadligt för vissa personer att blogga?
Det kan det nog vara. Har förstått att det finns rätt små barn som bloggar, och man får verkligen hoppas att det inte utnyttjas på ett felaktigt sätt.
Jag hoppas att de flesta bloggare är sunda människor som har en bra balans i sitt bloggande.
'
Hur ser bloggandets nackdelar ut för dig?
En nackdel är de fega, elaka och anonyma kommentarer som ibland poppar upp. Har tack och lov inte råkat ut för det själv, men vissa bloggar jag följer kan ha råkat ut för riktigt elaka påhopp.
En annan nackdel är att många av mina vänner som följer min blogg aldrig hör av sig, eller bara hört av sig någon enstaka gång sedan jag blev sjuk. De läser om min resa och vet så mycket om mig, utan att höra av sig och fråga hur det är. Tack och lov att jag inte skriver ALLT om mig och min familj - den informationen lämnar jag bara till mina verkliga vänner. Det är min stora besvikelse och sorg att jag lämnat ut min blogg till dem. De verkar tro att de bryr sig för att de läser, men det har jag ingen glädje av. Jag vill ju prata med dem personligen - att de hör av sig till MIG.
'
Tror du att du fortfarande bloggar om 2 år?
Det är en jättesvår fråga. Jag hoppas att det jag eventuellt bloggar om i framtiden i så fall handlar om annat än min cancerresa.
'
Jag skickar bloggutmaningen vidare till: Ann-Louise, Annica och Pysslan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar