tisdag 25 januari 2011

Läkarbesök igen

Fick idag kallelse till Mugascint, provtagning och läkarbesök på måndag. Det var länge sedan jag lämnade prover nu, så det känns lite pirrigt. Måtte inga tecken finnas på att jag är annat än FRISK! Mugascinten är ju bara en kontroll så att hjärtat inte blir för påverkat av Herceptinet, så där känner jag mig inte speciellt orolig. Har inte träffat doktorn heller på några månader, och det känns bra att det äntligen är min doktor som jag ska träffa.
Jag börjar faktiskt känna oro för återbesök och de kommande kontrollerna. Tänk vad bra det kunde vara om det stannade efter operation, cellgifter och strålning. Om man kunde garantera att man är frisk för alltid efter det. Klarar inte av att göra storslagna planer på längre sikt - tänk om det inte går att genomföra.... Det är jobbigt att leva med vetskapen om att inga garantier finns.
Visst, man kan krocka, störta med flyget, få en istapp i huvudet... Men det är man ju lyckligt ovetandes om. Fan, fan, fan! Hur ska man slå bort dessa tankar?
Försöker hålla mig sansad genom att jobba, aktivera mig med barnen, träna och göra andra saker. Men tankarna kommer just nu för ofta.

Jag har fortfarande lite krämpor, även om det faktiskt är bättre i händer och fötter. Vallningarna fortsätter som förut och jag måste käka piller mot magkatarren. Måste fråga min doktor om framsidan av axeln. Kan vara en sena som bråkar, det är vad jag tror i alla fall. Det är precis samma ställe som irriterade mig medan jag var nyopererad och hade lymfdränage. Det är stelt och känns hårt och lite svullet och lite rött. Stramar när jag sträcker utåt/uppåt eller kör med vikter. Tänkte först att det kanske var från BH-bandet som det röda strecket kom, men det verkar vara utanför.

Dagen på jobbet har varit bra. Grävde ner mig i statistik på sjukfrånvaro. Passar mig att göra sådant. Jag tycker det är kul att söka sådan information och att försöka göra uträkningar i olika varianter. Det ska bli spännande att se hur procenttalen ser ut, som helhet och i de fyra distrikten... Har också provat ut en kontorsstol som är anpassad efter mina behov och jag ska få prova den ett par dagar innan jag bestämmer mig. En bra början. Har ännu inte hittat rätt Rollermouse, vet vilken jag tror passar bra, men har ännu inte hittat den någonstans. Våra avtalsleverantörer verkar inte ha den.

Ikväll har det varit skola med barnen. Öppet hus och minilektioner som vi fick närvara vid. Mycket trevligt och uppskattat av både vuxna och barn. Samma tendenser som vid konferensen dök upp. Jag hörde ibland inte vad som sas, inte ens när mamman bredvid viskade något till mig - jag bara nickade tillbaka. Ljuden blandas och då går det inte att höra ordentligt :(
Barnen blir lediga i morgon som kompensation. Vilket lyx :)

2 kommentarer:

  1. Åh ja, det hade varit underbart med garantier för friskhet!!!!!!!!! Jag tror du gör helt rätt för att jaga bort tankarna! Fortsätt så.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  2. Förstår dina tankar. Fem år är lång tid för friskhet, hade gärna haft dessa garantier efter avslutad cell och strålning. Kul att det har varit/ är bra på jobbet. Det ger en stimulans och stärkt självförtroende.
    Känner igen problemet när ljuden blandas, har likadant. Så jobbigt för huvudet.

    Ha det så gott,
    KRAM

    SvaraRadera