tisdag 22 juni 2010

Sommarvärmen på väg

Så härligt det är att titta på väderprognosen för de kommande dagarna... Hoppas verkligen att det stämmer. Kan vi få en midsommar med både sol och värme i Norrland i år? Det vore ju helt fantastiskt! Fast man vågar nog inte riktigt lita på prognosen förrän man vaknar på midsommaraftons morgon... Tänker lita på morgondagens prognos i alla fall. SOL och VARMT. Hoppas jag orkar vara ute och kan njuta av det.

Har börjat fundera på lite god mat, älskar olika sillsorter och färskpotatis till midsommarlunchen. Barnen vill bara ha korv, korv, korv :)
Måste fundera ut någon god midsommaraftonsmiddag - fast grillat är bara bäst. Hoppas smaklökarna ger mig möjlighet att njuta av gooood mat och kanske något gott i glaset också? Är det bara i tanken energin vänt, eller kommer lite fysisk ork också? Vill baka något gott...

Har varit på vår hälsocentral för första provtagningen idag på morgonen. Man undrar ibland hur folk tänker och resonerar. Undersköterskan som skulle ta mitt prov berättade att hon hade sååå mycket att göra och att det minsann var väldigt tur att jag fick komma dit idag. Hon förklarade att hon bara prioriterar de provtagningar som hälsocentralens läkare beställer och att jag skulle försöka ta mig till sjukhusets kemlabb.... När jag svarade henne att jag inte känner mig säker bakom ratten (yr) och inte gärna sätter mig i en bil och åker flera mil, så sa hon att det var tur för mig att det bara var 1 rör som skulle lämnas, annars hade jag inte fått någon tid när jag bokade förra veckan. Man känner sig inte så välkommen direkt. Visst är väl hälsocentralen en samhällsservice? Jag HÖR ju till hälsocentralen, även om jag fått en diagnos på annat håll...

När jag pratade med dem på onkologmottagningen idag så berättade jag vad som hänt och sköterskan bekräftade att hälsocentralerna gör så ibland... Hälsocentralerna ska inte skicka "oss" till kemlabb heller eftersom de inte gör dessa prover. Blir det problem får jag åka på sjukhuset och onkologmottagningen och göra proverna där på drop-in tider.

Det verkar som att eftermiddagar/kvällar är perioderna då jag har lite mer ork. På förmiddagarna är jag hungrig, darrig, yr och blir andfådd av minsta lilla. I går kväll fick jag äntligen gå på barnens fotbollsmatch. Det var härligt. Man får verkligen kraft av att se barnens iver och engagemang :)

Ibland undrar jag om jag är för försiktig med alla anti-tabletter jag fått... Det är så många olika sorter där det står "vid behov". Har man tex aldrig haft svamp i munnen eller magkatarr så vet man ju inte vilka symptomen är... Påbörjade kuren mot svamp i går, säkert flera dagar för sent eftersom jag har rätt ont i munnen.... Har haft molvärk i magen i flera dagar, har påbörjat kuren mot magkatarr också - eftersom jag fick halsbränna. Kanske hör molvärken i magen till symptomen på magkatarr? Fast jag lär mig säkert signalerna bättre och bättre. Måste fråga vid nästa behandling hur jag ska ta alla mediciner för att det ska funka så bra som möjligt. Lite fundersam blir man ändå, när de på apoteket säger att vissa mediciner motverkar varandra, då vill man ju inte stoppa i sig mer än nödvändigt...

1 kommentar:

  1. När man träffar på "rövhål" har man bara lust att säga till, men så är man ju väluppfostrad, så man avstår. Så trista personer det finns som glömt bort varför de är på jobbet!
    Kram B

    SvaraRadera