tisdag 15 juni 2010

Första behandlingen

Efter en låååång dag på sjukhuset är jag hemma igen. Jag skulle vara på plats kl 08:00 för provtagning, 08:40 läkarbesök, därefter behandling. Lite strul på vägen blev det så de fantastiska sköterskorna i behandlingsrummet fick jobba övertid för min skull...

Kön för att anmäla sig var lång, redan där insåg jag att jag inte skulle få lämna mina prover kl 08... I väntrummet för provtagning var det inte en enda sittplats tillgänglig - så fullt var det. Kl 08:38 kallades jag in för provtagningen. Läkarbesöket gick dock utan större förseningar.
Klockan 09 anmälde jag mig i receptionen för behandlingen, de bad mig komma tillbaka kl 10:30 då mina cellgifter, cortisonsprutor och illamåendesprutor skulle beställas från apoteket. Maken och jag passade på att dricka kaffe och hämta ut alla mediciner som jag ska äta.

Väl tillbaka i behandlingsrummet fick jag först koksaltdropp och sprutor mot illamående och cortisonet. Jag kände obehag och stickningar i närheten av venporten och berättade det. När sköterskan kontrollerade märkte även hon att det blev hårt och rött på området. Hon testade att spruta koksaltlösning flera omgångar och fick samma resultat. Varningsflagg och beställning av akut röntgen för att kontrollera venport och slangar.
Ett avbrott med lunch innan vi fick komma på röntgen kl 13. En mycket trevlig röntgenläkare som pratade och skojade och berättade vad vi båda såg på skärmen underhöll mig under undersökningen. Inga fel hittades, men även han bekräftade att det spände under huden på området när han sprutade in vätska. Promenad tillbaka till onkologen och behandlingsrummet.

Vi fick sitta och vänta, jag med koksaltdropp och en bok medan maken la beslag på "min" tv för fotbollstittande... Inte förrän strax efter kl 15 kom bekräftelsen på att allt var ok från röntgen. Dags för mer illamåendesprutor och cortison och sedan cellgifterna. FEC, tre olika sorter skulle jag ha. Först ett rött dropp (E), därefter en i sprutform (F) och sist ett genomskinligt dropp (C). Allt avslutades med mer illamåendesprutor och cortison. Klockan 17:40 fick vi gå ut från sjukhuset och åka hem. Jag blev rätt yr i början av illamåendesprutan men det gick över ganska snabbt. Lite huvudvärk kom på slutet med sista påsen och då fick jag alvedon för att dämpa smärtan.

Känner mig jättetrött och lite mosig i huvudet nu. Det känns som att jag har mjölksyra i benen. Nu ska jag strax gå och lägga mig tror jag, ska bara ta kvällens mediciner och lägga fram mediciner för morgondagen så jag kan ta dem direkt på morgonen, maken får väcka mig innan han åker på jobbet så jag får dem tidigt.

2 kommentarer:

  1. Vad duktig du har varit idag! Hoppas nu att du får sova inatt och att du får må åtminstone hyfast bra i morgon.
    Kram
    sys

    SvaraRadera
  2. Så duktig du är! Hoppas att du vilar mycket o att du slipper må dåligt! Du är en hjälte! Vi tänker på dig hela tiden o önskar att dig o familjen allt gott! Kramar i mängd! B o Ue

    SvaraRadera