lördag 25 december 2010

Julfirande

Vi har haft tre mycket trevliga dagar. I otrolig kyla. Termometern har legat på mellan -20 och -27... brrrr. Inte förrän idag på juldagen har tempen krupit upp till -7...
Jag åkte också på en rejäl förkylning. Nässpray, näsdukar och halstabletter har varit mina goda vänner de senaste dagarna. Det känns lite bättre idag tack och lov.

Torsdagen började med traditionsenlig uppesittarkväll tillsammans med svåger och svägerska. Min förkylning var riktigt jobbig på torsdagen, orken riktigt dålig. Jag fick god hjälp av maken att färdigställa våra bidrag till julaftonens julbord, flera pauser under tiden - men det var klart innan maken åkte för att hämta svågern - så det gick ju riktigt bra. Fick mig en tupplur på 45 minuter på kvällskvisten, så då orkade jag ända fram till midnatt :)
Maken och svågern roddade all mat. Med bravur. De hade en finfin arbetsfördelning: svågern förste kock och maken förste röjare (svågern är en mästare på både matlagning och nedsmutsning)...

Hela familjen, inklusive svåger och svägerska, fick en skön start på julaftonen. Hela huset sov till mellan 9 och 10. Efter frukost klädde vi vuxna på oss våra varmaste kläder och åkte för att göra julfint på min pappas och Lucas (svågern och svägerskans son) gravar. Pappas grav var alldeles igensnöad och grabbarna fick användning för båda spadarna... Det kändes riktigt skönt - och väldigt viktigt för mig - att få skotta upp och tända flera ljus. Tyvärr hade någon oförsiktig person råkat göra sönder en ängel vid Lucas grav, vilket grumlade den stämningsfulla stunden :(

Väl hemma så hämtade vi upp barnen och åkte till mamma för jullunch tillsammans med mina systrar med familjer. Dopp i gryta och risgrynsgröt - eller som vi säger "blöta och tomtegröt". Smaskens. Barnen gav varandra julklappar och mormor delade ut sina klappar. En stunds kaos utbröt under öppnandet. Jag brukar vanligtvis njuta i fulla drag av sådana tillställningar, men jag förmådde inte annat än att sitta på en pall, lutad mot en garderob och titta på skådespelet. Både den eländiga förkylningen och min långsamma återhämtning från behandlingarna gjorde mig matt. Vi åkte hem först av alla, Tomten skulle komma vid 14, dessutom var jag i behov av en lugn stund. Barnen jätteivriga på paketen under granen, vi vuxna var mer inne på en kaffestund :) Barnen fick snällt vänta en stund till...
Väldigt nöjda vuxna och barn kunde konstateras efter Tomtebesök och klappöppning!

Jag la sista handen vid Laxtårtan och Nubbesalladen som saknade garnering och sedan packade vi in oss i bilen för transport av mat och familj till lillasyster för fortsatt julaftonsfirande. Mycket, mycket trevligt! Gemensam uppdukning av ett fantastiskt julbord och sedan kunde vi äta. Mycket och länge. Så underbart gott! Mamma hade gjort flera nya sillinläggningar och framförallt wästerbottenssillen och yoghurtsillen med chili och basilika var riktiga höjdare. De kommer nog att få göra fler julbordsbesök framöver :)
Lillasyster höll ett jättefint tal om det turbulenta 2010 som varit för hela familjen: min kamp mot bröstcancern, hennes makes nystartade firma som så klart är spännande och på ordentlig frammarsch, svågerns och svägerskans förlust av Lucas och köp av hus, min mans kommande jobbyte (YES!), mammas otroligt ovärderliga hjälp - hon har ställt upp för oss alla, barnens framgångar i skola och idrott... Ja, jag blev rörd till tårar. Mamma och svägerskan fick också ta en näsduk till hjälp. Så otroligt fint gjort av min fantastiska lillasyster! Hon är den bästa lillasyster jag har :)
Efter mat och supergod efterrätt fick minste tomtenissen krypa till sängs och vi vuxna fick äntligen, ÄNTLIGEN, börja leka! Klappjakten. Så roligt, så engagerande...
Alla har med sig 3 klappar till ett givet pristak. De läggs i en hög på bordet. Så spelar vi tärning.
Del 1:
Får man en 1:a eller en 6:a så får man ta ett paket ur högen. Det fortsätter tills alla paket är slut. Då öppnar man "sina" paket och alla får chansen att spana in vad som kan vara begärligt.
Dags för del 2:
Tiden ställs till 20 minuter. Får man en 1:a eller en 6:a får man "tjuva" av någon. Får man en 5:a får man om man vill ge bort något av sitt eget. Hej och hå... det blir vild panik. Alla vill slå. Alla vill hinna så många gånger som möjligt. I år var det en diskhandduk, en pannlampa och en biobiljett som kriget stod kring. ALLA ville ha dessa :)
När tiden är slut så har man fått det man har lyckats spela till sig.
Det här är ett så otroligt roligt spel och man vill aldrig att det ska ta slut :)

Efteråt så mös vi med gott julgodis och god dryck. Vi åkte hem vid 23- tiden. Mätta, nöjda och glada. Svågern och svägerskan åkte hem till sitt hus. Jag var så trött att jag inte kunde somna. Klockan var närmare 2 innan jag kunde slappna av tillräckligt. Hade jag kunnat göra om dagen så skulle jag nog gått och lagt mig en stund, men man vill ju vara med och se och uppleva allt - hela dagen. Barnens förväntansfulla ögon, trevligt sällskap...

Idag har vi haft en lugn och skön förmiddag, lillasyster med familj kom förbi på en kopp kaffe, barnen har spelat Kinect Adventures (Xbox 360- spel) och pysslat med sina julklappar. Vår årliga jultripp till makens mormor, som nu blivit 96 år, gjorde vi idag. Oj, vad gammal hon blivit. Sedan vidare till makens faster och farbror för juldagsmiddag. Det är alltid lika fantastiskt att komma till dem. Till tomteland. Hon samlar på tomtar och det har hunnit bli några stycken vid det här laget. Vid 20 var vi hemma igen och har mysat ner oss i soffan.

I morgon blir det en hemmadag. Vi ska på middag hos mamma tillsammans med systrar med familjer. Kommer att bli ännu en mysig dag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar