fredag 25 mars 2011

Vänskapstankad

Så skönt det är. Varje gång. Har prioriterat veckan och dagarna hårt för att orka. T om maken har varit tvungen att vara på banan. Ikväll har jag ätit middag och PRATAT, LYSSNAT, PRATAT, LYSSNAT, PRATAT, LYSSNAT... Tillsammans med mina BC-systrar från samtalsgruppen. Vi har ätit middag och druckit något glas. Fast det är en bisak i detta sammanhang. Det finns ingenting, INGENTING som kan väga upp mot att träffas. Vi pratar ohämmat om ALLT. Utan cencur, utan att vara rädda för att ord kan såra, utan att väga det man säger på guldvåg. Utan att känna att man är gnällig. Att ha någon som verkligen LYSSNAR på vad man säger, utan att säga jämföra det man säger med något annat - som inte är samma sak - som svarar "rätt" på det man försöker förmedla. Det är unikt. Känner mig så bra inombords. Jag har inte sårat någon, systrarna har inte sårat någon. Vi vet. Vi delar. Så skönt. Vi hade 8 träffar före jul som var arrangerade, vi har träffats några gånger själva. Det är för sällan. Det är vi alla överens om. Och vi behöver inte vara alla varje gång. Vi behöver varandra. Det är vi alla överens om. Nu har vi bestämt att om eller när någon av oss känner sig låg eller nere så ska vi höra av oss till varandra. Och så klart kan vi höra av oss till varandra "bara för att"... Alla har vi FB och kan bara skicka ett mail och den som känner sig nere kan snabbare få stöd av en syster. Känns bra. Jag känner mig lättad inombords. Det är så skönt. Det går inte förklara vad våra träffar gör. Det är så okonstlat, det behöver inte vara jobbigt för någon heller. Alla kan må bra. Vi pratar om allt och inget. Alltid känner någon igen sig. Spelar ingen roll att vi 8 är helt olika, i åldrarna 35-60. Kan nästan tänka mig hur sektmedlemmar känner sig :) Gemenskap. En unik gemenskap. Nu är jag trött. Trots vila efter jobbet hela veckan. Trots att vi var på väg hem kl 20. Jag känner mig mer tillfreds med mig själv, något som säkerligen familjen också mår bra av. Jag hoppas på att denna "tankning" håller ett tag nu :)

4 kommentarer:

  1. Du verkar ha haft en toppenkväll, Härlig tankning av energi och omtanke.
    Sov gott, kram

    SvaraRadera
  2. Ja, mycket välbehövligt och lika trevligt varje gång :)
    Och, som jag sov i natt :))
    Kram

    SvaraRadera
  3. Sådan tankning är så viktig!! Härligt att du har ett nätverk av BC systrar i verkliga livet också. =))
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  4. Ja, Annika. Utan vännerna i cyberspace och BC-systrarna irl så vet jag inte vad jag skulle ha gjort. Helt ovärderligt! Kram

    SvaraRadera