tisdag 22 mars 2011

Reklamation och vårkänsla

Idag hade jag med mig min nya fina och trasiga kjol när jag åkte till jobbet. I samband med att jag åkte hem så svängde jag förbi affären och hade mentalt laddat upp för att diskutera mig till ett byte till en ny. De brukar ha varit rätt krångliga i den affären... man känner sig besvärlig om något inte är till belåtenhet...
Dröm om min förvåning när jag bara möts av ett "Nämen OJ vad knasigt. Klart vi byter ut den, så där ska det ju inte se ut" Wow! Glad som rackarn vände jag hemåt med en ny kjol - efter att ha granskat och jämfört sömmarna. För jag är nu ännu mer övertygad om att det var den där rackarns sömmen som var grunden till att tyget sprack. Det såg betydligt bättre ut på denna kjol. Håll nu tummarna för att det inte blir några fler missöden - så att jag får glädjas åt en kjol att använda ofta!

Vårt dryga metern tjocka snötäcke får jobba hårt nu för att stå emot våren. För nu hoppas jag att det är våren som visar sig på allvar. Flera plusgrader på dagtid. Idag hela +6 och sol, kompletterat med kraftiga vindar som idag har piskat på snötäcket. Kanske finns ett hopp om att snön ger sig och låter grönska ta vid så småningom? Hoppas att det härliga vädret håller i sig, framför allt solskenet. Ger välkommet energitillskott :)
Läste precis att det fallit 281,1 cm snö, tom februari, i Umeå på vk.se. Inte undra på att man tycker att det är en riktigt snörik vinter vi haft.

Min man har flera gånger sedan i söndags påpekat att jag ser mycket piggare ut. Känner mig faktiskt mindre SUPERTRÖTT just nu. Vilar efter jobbet, men inte med brännande ögonlock så jag har inte sovit något, varken måndag eller tisdag.
Lederna känns bättre, inte ömma och stela efter stillasittande. Har de senaste dagarna somnat och sovit ordentligt, hårt och vaknat rätt utvilad. Det är nog ett år sedan jag kände mig så på morgonen. Bra känsla!!! Kanske ett tecken på att jag börjar må lite bättre? Hoppas, hoppas!!!

Tror att jag t om har energi över att träna på gymet ikväll igen. Var en sväng igår kväll tillsammans med maken. Snart kanske det blir bart på marken och torrt, så att det går att träna ute. Skulle vara skönt med den friska luften i kombination med motion. Än så länge är det alldeles för halt - snöröjarna här har absolut inte förtjänat något högt betyg... Plogar bara i nödfall och lämnar för bilarna att köra ner det som kommit däremellan...
Förra veckan var de och skrapade på kvarteret, efter att veckan före det ha varit och tagit alla plogvallar. Resultatet efter skrapningen är att vallarna är tillbaka men nu bestående av vassa hårda stycken = omöjligt att mötas med två bilar, dessutom 2 dm upp till vår garageuppfart... Maken har försökt plana ut så att min kjolpaketförsedda Bettan går över kanten.
Jo, jag erkänner - så dåligt skottat som vi haft det på vår gård i år har vi aldrig tidigare haft. Jag gillar att skotta, men FÅR inte skotta. Med resande make har barnen fått rycka ut och vara jätteduktiga, men de fixar ju så klart inte att skotta ända ner till asfalten.

Hade jag haft pengar i överflöd så skulle barnen förtjäna så mycket extrabelöningar efter allt det ställt upp med det senaste året. En hund till hundälskaren. En mc eller go-cart till motorälskaren. Hockeyspelaren då? Tja en egen dator skulle han ju behöva. Skulle så väldigt gärna vilja ge dem de där lyxprylarna som de så hett önskar... Jo, jag vet. De klarar sig utan. Men tänk så roligt det hade varit att verkligen få överraska dem :)

3 kommentarer:

  1. Har tänkt mycket på fkhandläggaren som gör skillnad på friska och sjukas arbetsförmåga. Friska förväntas arbeta 8 timmar per dag, resten är fritid. Men som sjuk ska hela dygnet då räknas som arbetstid? Nä, om du inte orkar jobba 8 timmar utan bara 4 timmar så är resterande 4 tim vilotid. Resterande timmar efter dessa 8 timmar är fritid. Kram Heidi

    SvaraRadera
  2. Ja, Heidi. Så funderar jag också. Jag arbetar 50% JUST NU, är sjuskriven 50% JUST NU. Den sjukskrivna biten är jag just sjuk och förmår inte mer. Jag utnyttjar min sjukskrivning till att VILA och för det mesta sova. Hade jag skuttat runt på stan, städat och fejat på den delen så skulle även jag fundera på om jag kunde gå upp i tid, men än så länge så räcker jag inte till det... Men hoppas att det börjar vända så smått så klart :)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Så bra att du fick en ny kjol.
    Kram

    SvaraRadera