onsdag 10 november 2010

Härlig vinterdag!

Tänk så glad man blir av det vita guldet som faller från skyn! Ljust och fint, gnistrande härlig snö.
Spelar ingen roll att trafiken nästan står stilla, att snöröjarna som jobbar för fullt "glömt" E4 och så klart alla mindre prioriterade vägar, trottoarer, etc. Jag gillar snön. Det är bara att starta lite tidigare och ha tålamod i trafiken. I morse när jag skjutsade sonen till skolan innan strålningen så var det så mycket snö på vissa ställen på vägarna att det skrapade under bilen. Tur jag gillar rally :) Det blev ibland lite väl spännande och sladdigt...

När jag kom hem så blev jag tvungen att skotta en bit av uppfarten för att få någonstans att ställa bilen. Jag har alltid njutit av att skotta snö, nu var det rätt plågsamt. Svetten rann, ögonen rann, näsan rann, snön blötte de fläckar av ansiktet som inte blöttes av mina egna kroppsvätskor... Andhämtningen var som efter en långlöpning med slutspurt. Det tog mig 45 minuter idogt arbete. Men fint blev det för lilla Bettan. För den andra bilen, som maken kör, skottade jag inte någon plats, orken tog slut. Däremot så skottade jag upp för entrén och hela gatstumpen mellan uppfart och entré så att inte postbilen ska göra sådana eländiga ihoptryckta snövallar. De är nästan omöjliga att få bort... Puh vilket träningspass.
Drack flera glas vatten när jag kom in, dråsade ner i soffan och hämtade andan. När jag skulle gå till köket för att fixa mig en sen lunch kändes det som att gå på glödande kol. Himmel så ont det gjorde i fötterna, och i händerna kände jag också när jag skulle göra iordning maten. Straffet för kroppsligt arbete? Förmodligen. Har halvsovit en stund på eftermiddagen och självklart så blir ju humöret inte det bästa när det värker i armar, händer och fötter. Men det går an. Vet ju att jag fått ge kroppen en duvning gratismotion. Några kalorier förbrände jag med all säkerhet :)

Självklart har den fantastiska snöröjaren varit här... alldeles för tidigt om man ser till alla tidigare år. Till vårt villakvarter brukar han inte dyka upp förrän på senkvällen, idag kom han redan före middagstid. Så... en tjock plogvall har nu ersatt mitt hårda arbete. Tack och lov är sonens träning inställd idag så det fick bli hans "off-ice pass". Ena dottern tog piasavakvasten och har sopat förstukvisten och alla andra små ställen hon kunde komma på :)
Käre maken behagar alltid utebli från hemmet de dagar det snöar, har alltid blivit så. I flera år. Just idag skulle tajmingen mellan snöröjaren och maken ha varit perfekt. Maken beräknar att han är hemma runt 19 - vilken överaskning han kommer att få då det är skottat och klart :)

Det har aldrig varit något problem för mig tidigare att skotta, har alltid gillat gratismotionen, men än så länge så är jag inte i så bra form och statiskt arbete med högerarmen är absolut inte att rekommendera.

Väntar fortfarande på att få kontakt med min chef. Ringde flera gånger igår, skickade ett sms om att hon ska ringa mig... Fortfarande ingenting. Får försöka få kontakt med henne igen. Vill ju börja planera för att komma igång med jobb.

2 kommentarer:

  1. Oj så mycket motion du fick idag:)
    Duktiga barn har du också, men det visste vi ju innan:)

    Kram Lisbet

    SvaraRadera
  2. Ja det är härligt att kunna röra på sig, men ikväll har jag besvärligt i kroppen, tror jag piskade mig för hårt... Barnen är helt fantastiska :)
    Kram Malin

    SvaraRadera