torsdag 6 december 2012

MR Hjärna

Idag på eftermiddagen har jag varit och gjort MR hjärna som min doktor så snabbt ordnat fram tiden till. Fastän nattsömnen varit dålig inatt så hade jag inte ro att somna om på morgonen, varit halvvaken från 03 - vilket ju inte är alltför bra. Fixade med lite tvätt för att hålla mig sysselsatt och så kom mamma förbi med goda kakor till en kopp kaffe.

Man blir lite tagen efter en MR, men det gick bra. Gjorde trippen utan sällskap denna gång. Hoppas på tillfredsställande resultat från denna undersökning - tänk om jag får höra ordet GRATTIS även efter denna undersökning. Att monstren minskar även i huvudet.
Tog det lugnt på förmiddagen, vilade 1 timme innan färdtjänsten kom för att hämta och ändå var jag trött.

Gjorde en liten avstickare på Djurmagazinet och Godishuset på väg hem, en extra färdtjänstkostnad, men jag var nyfiken på inredningsbutiken som finns på samma område, länge sedan jag var in där. De två förstnämnda var de enda värt ett besök. Fördelen är att jag fick gå en del utomhus. Skönt med frisk luft och att få anstränga sig lite. Anlände hemma strax efter 17 och maken hade fixat middagen. Jag rasade ihop i soffan och sov till 19:45 - som en klubbad.

I morgon finns ingenting inplanerat. Kanske, kanske kan jag sova och vila ordentligt - det känns som att det behövs.

Jag har fattat beslut om att ta erbjudandet om innerollator - som jag var väldigt snabb med att avfärda. Känner nu att den kan göra nytta. Har problem i vissa lägen och då kan en innerollator kanske hjälpa mig att träna upp lite färdigheter igen. Får höra av mig till At efter helgen och se vad som kan åstadkommas.

8 kommentarer:

  1. Hej!
    Det låter som en bra idé att ta fredagen som en vilodag. Då kanske du kan hitta på något skojigt i helgen!
    Jag håller tummarna stenhårt för att du ska få ett bra resultat från MR. De otäcka monstren måste ha minskat även där.
    Trevlig helg!!
    Kram, Eva (Halmstad)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva!
      Jaa, hittills idag har jag verkligen försökt vila. Med gott resultat! Följde maken för att handla men det ville inte kroppen alls, usch och fy - började må illa, trots att jag tom hade rollatorn så att jag kunde pausa vid behov. Det blev till att sätta mig i bilen och vänta istället.

      Kanske får jag njuta lite innebandy i morgon förmiddag - om kroppen villl...

      Tack för tummarna och en trevlig helg till dig med!

      Kram Malin

      Radera
  2. Lite tyst från mig några dagar. Har dragit på mig en förkylning som gett mig oerhörd trötthet. Känns dock lite futtigt att komma med när jag tänker på hur flitig du är att skriva trots din stora trötthet. Åh så roligt det måste vara för dig med flickorna och den goda prestationen. Stolt ska du vara. Det växer flickorna i. Finns väl inget som är så härligt som att få berömmelse och hyllad för något man har gjort som är bra. En del tror det ger högfärdighet men det tror jag inte ett dugg på. Det är andra parametrar som leder till det. Vi håller tummarna för att röntgen ger bra svar och innerollator är väl jättebra, ingen vinner ju på att inte göra det bekvämt för sig och som du säger, ett bra sätt att träna upp färdigheter.
    Nu är det snart helg igen, kallt i södra Sverige -20° och det är lite för maffigt för min smak. Men vackert, som ett vykort. Kram och ta hand om dig så gott det går. Små steg framåt, och kanske ett och annat tillbaka var det ja....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj Elisabeth! Hoppas du kryar på dig snabbt. Aldrig kul med förkylningar...

      Jo, jag är stolt över mina barn - fast det är jag i alla lägen - inte bara när det gäller en idrottsprestation. Det kändes bara så fantastiskt att se "tvillingsyndromen" som en del pratar om. Att de på något sätt känner av var den andra är utan att se det. Häftigt. Men som sagt de är ett lag och det var hela laget som vann och spelade bra.

      Ja, nu när jag börjat ta emot hjälp som finns, så känns det lättare. Men det kändes väldigt motigt att inse att jag behöver hjälp för att klara vardagen. Det har tagit emot, jag känner mig för ung. Har levt ett aktivt liv som just nu är helt borta. Men om hjälpen finns så ska jag försöka vara och bli klokare.

      Vi håller oss även här på de kalla graderna, lite snö - men som du säger Vackert!

      Kram fina Elisabeth!

      Radera
  3. Jag beundrar dig för din positiva inställning till hjälpmedlen du får och använder. Att inse och acceptera att man behöver hjälp är svårt, åtminstone för mig. Du är en inspiration. Jag håller tummarna. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte lätt att acceptera - jag, sportmorsan, behöver en massa saker för de allra enklaste vardagssysslorna. Det har varit många tårar och tankar innan jag gått med på att ta hjälpen. Men så upptäcker jag att det faktiskt underlättar. Hmmm.

      Du får börja komma upp med tåget lite oftare... Så att jag kan inspirera dig till hjälpmedlen, nä skoja bara.

      Hör gärna av dig när du kommer upp, jag kan försöka bara komma och äta lunch och prata när du är här! Det har ju blivit så korta stunder och du är en sådan härlig person!

      Stor kram till dig Åsa!

      Radera
  4. Vilken tur i oturen att du inte skadade dig när du ramlade! Skönt att du har rullatorn inne nu också. Ja det är bra att du vilar mycket nu och låter kroppen bestämma vad den behöver för att orka med .För ett antal år sedan var jag jättedålig i min fibromyalgi. Tror det var 8 månader jag mest låg eller satt på en kontorsstol med hjul under. Vet hur jobbigt det är att vara så svag och bara vara inne. Skönt att familjen stöttar dig så gott det går. Hoppas på positivt röntgensvar nu. Ha det så bra det går, kram Kerstin J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Kerstin, det gick som tur var riktigt bra. Kröp bort till trappen och satt där en lång stund.
      Innerollatorn är nätt och behändig och redan idag känns det bra att hela tiden ha det stödet.

      Vilar gör jag men idag har jag haft svårt att komma till ro. Trött. Natten var ingen höjdare och det verkar som att dagen blir lika. Fast jag ska försöka sova en stund nu, innan familjen droppar in.
      Ja, jag har begåvats med en jättefin familj - men det är inte lätt att vara tonåring och ha en sjuk mamma.

      Lät inte så kul med dina upplevelser heller - hoppas det är bättre med det nu.

      Kram Malin

      Radera