tisdag 1 januari 2013

Cup & Nytt år

Tänk att få skriva 2013. Ett nytt år har tagit sin början. Jag har bara en önskan för det kommande året - inte helt otippat - att bli frisk!
Att cellgifterna gör det de ska och att jag ska få tillbaka lite krafter. Det är inte direkt blåbärspuré de ger mig 3 veckor av 4... Det är en tuff match jag går mot min egen kropp. Jag är villig att ta kampen - självklart, men då önskar jag samarbete från kroppen tillbaka. Tröttheten har tillagit efter varje veckas behandling, men jag tar alla krämpor bara jag vinner det här kriget! Jag  har fått några extra vilodagar över jul och nyår, men på torsdag den 3:e jan är det dags att infinna mig på dagvården igen för nästa kur.

Får avvakta några dagar till innan jag gör ett besök hos optikern igen... Jag hade ju rätt mycket förändringar, särskilt på vä öga, men det känns inte riktigt bra efter denna 1:a vecka. Kanske behövs någon mindre justering. Jag har ökat dosen ögongel om det är torrheten som är boven. Jag är väldigt ovan att ta av glasögonen när jag ska läsa tex. Ser inte texten på mobilen med glasögonen på.... Åldern kanske?

Jag kämpar på med Benträningsprogrammet. Jag har valet att gå upp till 2-3 upprepningar på varje övning, men nöjer mig med att skynda långsamt -  gör varje övning fullt ut 1 omgång, det är tillräckligt just nu. Blir både andfådd och varm av övningarna. Jag ska sakta återuppbygga det jag förlorat i muskelkraft. Kroppen har börjat svara på träningen, jag blir trött i benen efteråt, mer stapplig och darrig. Lätt träningsvärk. Ett gott tecken!

Så här ser det ut i min vardag just nu - där det känns angeläget att fixa till: Hamnar jag sittande så att knäna bara är lite högre upp än låren, då är jag fast. Kommer ingen vart - helt omöjligt att resa mig upp utan hjälp. Tar bord och annat för att med armmusklernas hjälp ta mig upp, men ibland funkar inte ens det om allt är för lågt. Jag är så offantligt glad att jag tackat ja till mina båda rollatorer, då har jag alltid valet att sitta på en av dem och inte bli fast på en stol.

Mina misstankar om att jag tagit ut mig lite för mycket under Innebandycpen, med hotellvistelse i två dygn och logistiken för att komma bra till för att se matcher- na visade sig stämma rätt bra. Det är en väldigt jobbig påfrestning mentalt att göra valet att utebli från kraftgivande match eller att stanna hemma och vila. Jag mår ju så bra i stunden, att få se och insupa glädjen på planen (även lite ilska kan det komma, men det är bara nyttigt - man måste ju ha en vilja och lite "jävlaranamma" om man ska komma någonstans). Det tar också kraft att vara social med föräldrar, att orka hänga med i samtal - det är roligt, men ibland måste jag "stänga av" när det blir för mycket av det goda.
Den stora glädjen var - jag kanske är tjatig - att få träffa våra gamla mycket saknade grannar som flyttat ända till Borås - så skönt att få krama om sin vän!

Jag har varit såååå trött. Sovit massor hela Nyårsafton - från morgon till kväll.

Nattsömnen skulle kunna bli lite bättre. Jag somnar bra, med ordinerade mediciner sedan en vecka tillbaka, men är vaken flera gånger varje natt. Ofta vaknar jag kissnödig eller kruttorr i munnen. Sover eller slumrar då med TV:n på, från 02- tiden och till "normal uppvakningstid". Vaknar alltid (om jag inte redan är vaken) för morgonmediciner ca 05:30, sedan borstar jag tämderna och kryper tillbaka under täcket.... Har jag tur så somnar jag en stund till. Sover då halvsittande vilket just nu är skönast. Hade en fantastisk morgon idag... Försökte väcka maken vid 07 för frukost - helt omöjlig att få upp... Somnade om själv om och inte förrän vid 09- tiden vaknade vi. Härligt och välbehövliga extratimmars sömn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar