söndag 25 juli 2010

Husvagnstrippen

Så har vi varit iväg på en alldeles fantastisk resa i 12 dagar. Sol, värme och bad. Inte en dag har vi haft kallare än 21 grader, endast en natt har det droppat lite regn. Kom hem igår natt efter sträckkörning från Sala...

Vi började med 25 mil till Hudiksvall, halvvägs till vårt mål. En lagom startsträcka eftersom jag inte kände mig så pigg. Det var en liten camping som vi lämnade på morgonen efter för vidare resa till Furuvik. Ett fikastopp gjordes vid Hakke Gård, där värmen slog mot oss när vi öppnade bildörrarna - termometern visade 30 grader, det var nästan obehagligt varmt. Hade det inte blåst lite så hade det nog inte gått att stanna kvar, även om vi satt i skuggan...

I Furuvik hade vi bokat plats så att vi skulle få stå tillsammans alla tre familjer. Ivriga män ville få upp förtält mot mygg och andra flygfän, hungriga fruar ville äta och barnen var stojiga efter resan.... Ingen bra kombination :) Vi grillade hamburgare som snabbt skulle ge ny energi till oss alla.
Parken var jättebra, djur, badpark och tivoli i samma anläggning stillade allas intressen. Två dagar gick vi där och svettades i värmen, temperaturen höll sig konstant över 25. Jag hade först inte tänkt följa med och gå så mycket som jag visste att det skulle bli, men kände mig rätt pigg och följde med båda dagarna. Det var nog inte det bästa beslut jag tagit, hade väldigt ont i kroppen och fötterna efter dag två, och var helt slut i kropp och knopp. Det var ändå väldigt roligt att få vara med och se och göra allt som de andra gjorde. En uråldrig vårdcentral i Skutskär med det gamla traditionella kösystemet uppsöktes på onsdagen för provtagning... Det tog 1 timme bara att vänta på att få lämna provet. Campingen däremot var sisådär... skogigt, långt till servicehusen och framförallt väldigt ofräscha toaletter. Badplatsen var rolig och vi spelade Kubb vid vattnet och kunde vara ute i solsken och 25 grader ända till kl 21 innan det var dags för de små att nattas - en riktigt härlig kväll. Efter ett snabbt och gemensamt beslut åkte vi vidare en dag tidigare än vi först tänkt. Vi styrde kosan mot Öregrund...

Vi hittade en fantastisk camping i Östhammar som hette Klackskärs camping. Vilket ställe, vilka fräscha serviceanläggningar - och toaletter! Visst, de tog 5 kr för 4 minuters dusch, men jisses vad rent och välskött det var. Två gånger per dag var de och rengjorde på toaletterna, skostopp innanför dörrarna... En superfräsch handikapptoalett. De hade fria ytor, där man själv valde var och hur man skulle ställa upp husvagnarna, så länge man höll sig till säkerhetsföreskrifterna om 4 meter mellan vagnarna. Vi gjorde ett U av våra vagnar och fick en superhärlig tid på campingen. En liten badplats i närheten av våra husvagnar dit de stora barnen gärna gick för ett dopp, en stor badplats en bit bort där vi alla njöt av sol, skugga, bad och värme :)
Enda nackdelen - om man vågar säga så - var värmen... Kladdiga nätter och kylskåp som hade svårt att hålla kylan. Vi åt på en härlig fiskerestaurang där personalens flexibilitet och servicenivå imponerade. Vi åt helt fantastiskt goda färska räkor och kunde nästan inte sluta äta... Magiskt!
En tripp in till Östhammar för provtagning nummer två på måndagen. Snabbt och enkelt var det gjort. På tisdagen ringde de från Onkologen... undrade hur jag mådde. Fint tyckte jag, men hon undrade om det verkligen var så... jag hade tydligen alldeles för låga värden. Hon förklarade att jag absolut inte fick vänta om jag kände mig sjuk eller om jag fick feber. Då skulle jag direkt och utan dröjsmål uppsöka sjukvården. Nu blev det lite pirrigt. Flera av barnen hade insjuknat i feber eller munblåsor. En av våra döttrar låg i 39,3 i feber inne i husvagnen... Det blev mycket handspritande och jag höll mig mer på min kant. Jag klarade mig undan :) Övriga åkte på utflykt runt Öregrund medan jag stannade i skuggan vid husvagnen med sovande dotter inne. Skönt med vila. Vi blev 5 nätter på denna fantastiska camping innan vi styrde vidare mot Mälaren. Man kan ju inte vara i närheten av Barkarby Quality Outlet utan att slinka in, så vi gjorde ett längre stopp för shopping där. Hela familjen fick minst en påse med sig därifrån. Det är inte sista gången vi stannar förbi där :) Vi blev nu en familj mindre, då de skulle hemåt.

Vi landade på Härjarö camping 3 mil från Enköping. Det var rätt mysigt. För barnen fanns bad i närheten och en liten vikingaby där de fick prova på olika saker. Sonen insjuknade i feber och avlöste sin syster. På onsdagen var jag för sista provtagningen inne i Enköping. Snabbt och enkelt gick det där. Vi passade på att proviantera och ladda med godsaker till oss alla. Systersonen fyllde 2 år på onsdagen. Han firades med paket, tårta och tacos till middag. På torsdagen gjorde vi en båtutflykt till Birka för att gå i Vikingarnas fotspår. En jättebra guidad tur där vi fick veta massor om det liv som levdes 770 till 970 då de övergav platsen. Syster och svåger firade bröllopsdag och själv fyllde jag år den dagen så vi firade med champagne och grillad (supergod) oxfilé.

På fredagen började vi avrunda vår härliga semesterresa. Vi åkte till Sala där alla utom jag och lille systersonen gick en guidad tur i silvergruvan. Jag valde att avstå pga smittrisken och att jag dessutom varit där tidigare gjorde beslutet enkelt. Vi körde till Söderhamn för middag på hamburgerrestaurang och därefter körde vi hem.

En helt fantastisk premiärtur med vår husvagn. Underbart väder, roliga aktiviteter och framför allt fantastiskt resesällskap! Vi har inte kunnat ha det bättre.

Nu väntar ny behandling på måndag och jag hoppas få må lika bra som efter andra behandlingen. Det gjorde stor skillnad att fasa ut cortisonet, jag har orkat mer och varit mindre yr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar