tisdag 27 april 2010

Framsteg

Tisdag, två veckor och en dag sedan operationen och jag känner att det går framåt. Armträningen går bra, det stramar och drar men gör inte lika ont när jag gör övningarna - förutom när jag gör de två övningar som är svårast för mig... Då gör det ont.
Har ökat på promenadlängden och intensiteten. Torsdag, lördag, måndag och tisdag. Nu har jag promenerat två dagar i rad och försökt använda båda armarna ordentligt. Visst obehag men det går bra så länge jag inte går för fort. Jag vet att jag ska ta det lugnt och inte påskynda, men det är inte så lätt att vara stilla. Sitter eller halvligger ju mest hela dagarna och då är det skönt att få lite luft.

Vätskeansamlingen har ökat igen och jag har bokat tid för ny dränering i morgon. Ska bli skönt. Jag hoppas att det snart börjar avta så att jag slipper svullnaden och kan börja använda BH igen. Konstigt vad man känner sig oklädd utan BH...

I eftermiddag tog jag med maken i bilen för att testa om jag fixar växelspaken. Det gick riktigt bra och känns jätteroligt att jag nu kan få vara lite mer självständig. Det innebär ju att jag kan bestämma själv om och när jag ska göra något - som t ex att träffa kollegorna och äta lunch med dem i morgon! Längtar verkligen!!!

Idag är det en vecka kvar till återbesöket. Känns både bra och dåligt. Bra att få veta omfattningen av eländet, men dåligt eftersom det är en skräck att få veta. Det finns flera typer av bröstcancer i olika grader och stadier - det är också det som är så jobbigt att tänka på. Börjar acceptera att jag är sjuk även om det är jobbigt att inse. Tänker en del på hur det ska gå med cytostatikabehandlingen. Jag ska försöka tänka att den är till för att hjälpa mig och att den är bra - även om jag får biverkningar. Jag ska tänka positivt! Fick en artikel av mamma idag som handlar om mental träning som hjälp när det känns motigt. Det går i stora drat ut på att välja en plats i sinnet att använda som motiverare. Kan vara dofter, platser, etc. Jag har redan börjat få en bild inom mig.

Jag har börjat titta lite på huvudbonader på nätet... vill hitta snygga saker som är "jag". Snart kanske jag orkar ge mig ut och titta i affärer också. Det är ju ett tag kvar tills jag börjar tappa håret, men den dagen det sker så vill jag vara förberedd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar