tisdag 4 maj 2010

Dagen jag bävat för...

Dagen för återbesöket idag. En dag som jag väntat på med blandade känslor. Klockan 11 skulle jag vara där och innan dess skulle jag lämna blodprov och träffa sjukgymnasten. Älskade maken hade tagit ledigt för att följa med.

Sjukgymnasten kollade rörlighet och mätte runt armarna. Hon ritade 5 streck på båda överarmarna med 4 cm avstånd och sedan mätte hon för att se om det fanns någon svullnad. Det gick bra, lite svullen men inte mer än 1 cm diff från vänsterarmen så det var godkänt.

Därefter blev vi visade in i ett annat rum och in kom bröstsköterskan, chefsöverläkaren/proffesorn, en läkare samt en praktikant. Obehaget planterade sig i magtrakten... Chefsöverläkaren ville titta på hur jag såg ut efter operationen. Han tyckte att det såg bra ut, hade läkt fint och lymfvätskan har avtagit. På med kläder igen.
Dags för besked... Han berättade att det fanns spridning i 2 lymfkörtlar, totalt 8 hade plockats ut. En under omständigheterna god nyhet. Vi visste redan efter operationen att det var 2 angripna lymfkörtlar. Skönt att det inte spridits vidare - samtidigt känns det skit att fanns spridning alls. Analysen av tumören visar att den är av typen HER-2. Det är mindre bra. Det är inte den allra sämsta sorten, men inte den "bästa". Det är en ganska aggresiv sort. Skit också. Jobbigt att höra.

Om 2-3 veckor ska jag påbörja cellgiftsbehandling, 6 kurer var tredje vecka - ca 4 månader - och därefter får jag en antikropp som heter Herceptin under ett år samt strålning 5 dagar/vecka i 5 veckor mot armhåla och bröstvägg. Är fortsatt sjukskriven för att läka klart och för att hinna förbereda inför cellgiftsbehandlingen. Jag ska få inopererat en venport några centimeter nedanför nyckelbenet på vänster sida, undersöka hjärta och lungor och så klart ordna med peruk och huvudbonader. Nu väntar jag på kallelse till Onkologen för att få veta mer om min behandling och vilka förberedelser som behövs.

Idag känns det jobbigt. Riktigt, riktigt jobbigt. Men det hör till, det vet jag. Nu j--ar ska jag fixa det här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar